Danube Cycling Tourist Survey 2024: 5.000 de bicicliști contribuie la un sondaj și confirmă necesitatea unor conexiuni mai bune cu transportul public
Cicloturismul în regiunea Dunării. Cerere mare de interconectare cu transportul public. 🚂🏞

Cicloturismul este înfloritor și poate ajuta autoritățile și comunitățile regionale atât în reducerea emisiilor poluante, cât și în stimularea economiilor locale.

Ce nevoi au cicloturiștii și cu ce provocări se confruntă - mai ales când vine vorba de interconectarea cicloturismului cu transportul public? Am investigat aceste întrebări în cadrul proiectului nostru #active2publictransport, finanțat de Uniunea Europeană, printr-un sondaj online transnațional, realizat împreună cu @ecfeurovelo. Sondajul a fost tradus în 14 limbi și realizat în toate cele 9 țări ale proiectului din Regiunea Dunării. În total, au participat peste 5.000 de persoane. 🎉 În raportul final se subliniază prezența unei cereri covârșitoare din partea respondenților în ceea ce privește îmbinarea vacanțelor cu bicicleta (termenul de „cycling holiday” este definit ca o vacanță departe de casă, cu cel puțin o noapte de cazare, care presupune mersul cu bicicleta ca activitate principală în timpul vacanței) cu transportul public, recunoscând în același timp că aspectele legate de transportul public trebuie îmbunătățite considerabil.

Constatări principale: Îmbunătățiri în transportul public

Cicloturismul este înfloritor, 96% dintre respondenți dornici să repete experiența. Principalele motivații includ explorarea activă, traseele pitorești și accesul unic la peisaje. Regiunea Dunării, unde se află EuroVelo 6, este bine poziționată pentru a extinde acest sector. Jumătate dintre călătorii chestionați au vizitat-o deja, în timp ce mulți alții și-au exprimat interesul pentru viitor

Deși interesul și potențialul sunt semnificative, ele prezintă și provocări pentru transportul multimodal. Rezultatele sondajului arată o cerere mare pentru combinarea vacanțelor cu bicicleta cu transportul public, în special pentru transportul cu biciclete pe vehiculele de transport public. În ciuda acestei cereri mari, satisfacția utilizatorilor față de transportul public a fost relativ scăzută, ceea ce indică faptul că sunt necesare îmbunătățiri pentru a crește satisfacția și utilizarea. Principalele domenii de îmbunătățire sunt:
  • Infrastructura velo (separare de trafic motorizat, suprafața, ...)
  • Capacitatea de transport pentru biciclete în trenuri/autobuze
  • Legături de transport public favorabile pentru cicloturiști

Știați că...?
Cicloturiștii cheltuiesc în general mai mult decât turiștii obișnuiți și au un impact direct asupra economiilor locale? Cicloturiștii germani, de exemplu, cheltuiesc în medie 117 EUR pe zi în timpul călătoriilor mai lungi. (conform ADFC Bicycle Travel Analysis 2024)

Priorități cheie
Cicloturiștii care călătoresc în Regiunea Dunării au așteptări clare când vine vorba de infrastructură și servicii. Ce îmbunătățiri le-ar face experiența mai ușoară și mai plăcută? Recomandările sondajului pentru factorii de decizie sunt următoarele:

  1. Dezvoltarea mai mult a cicloturismului pentru a sprijini economiile locale prin promovarea parteneriatelor între întreprinderile locale și consiliile de turism, valorificând astfel atractivitatea existentă a regiunii Dunării. Acest lucru ar putea implica dezvoltarea de noi experiențe și produse, promovarea spațiilor de cazare ecologice, a schemelor regionale de închiriere de biciclete și a unor servicii prietenoase bicicliștii pentru a debloca impactul economic ridicat al turismului cu bicicleta.
  2. Îmbunătățirea infrastructurii pentru biciclete și conectarea cu nodurile de transport public pentru a asigura conexiuni sigure și accesibile pentru bicicliști. Aceasta include extinderea și întreținerea pistelor pentru biciclete și a traseelor cicloturistice (și alte infrastructuri conexe), a semnalizării și a zonelor de parcare securizate pentru a încuraja mai mulți călători să includă cicloturismul în călătoriile lor.
  3. Îmbunătățirea conectivității transportului public transfrontalier prin optimizarea orarelor, sistemelor de bilete și hub-urilor multimodale. Integrarea perfectă a conexiunilor de tren, autobuz și feriboturi peste granițele naționale ar încuraja mai mulți cicloturiști să exploreze regiunea fără a se baza pe vehicule private.
  4. Creșterea capacității de transport de biciclete în trenuri și autobuze prin îmbunătățirea transportului la bord și implementarea unor reglementări clare pentru transportul bicicletelor. Introducerea vagoanelor speciale sau a spațiilor de depozitare ar putea facilita deplasarea cu bicicleta, în special pentru călătoriile pe distanțe lungi și transfrontaliere.
  5. Actualizarea resursele de călătorie digitale și multilingve pentru a oferi informații în timp real despre rutele de cicloturism, conexiunile de transport și disponibilitatea serviciilor. Site-urile web și aplicațiile mobile ar trebui să includă hărți detaliate, instrumente de planificare a rutelor și asistență multilingvă pentru a satisface vizitatorii internaționali.

    Mulțumim @ecfeurovelo pentru buna colaborare! 🚲
    Mulțumim tuturor românilor care s-au implicat în completarea sondajului! ❤️

    Citiți raportul --> https://interreg-danube.eu/projects/active2public-transport/news/active2public-transport-study-5000-cyclists-contribute-to-a-survey-and-confirm-the-need-for-better-connections-with-public-transport